Toegankelijkheid

Iedereen is welkom bij de Schuur. We doen er dan ook alles aan om de Schuur voor een zo groot mogelijke groep mensen toegan­ke­lijk te maken. Op deze pagina lees je onze huidige mogelijkheden. 

Oog afbeelding Joost Swarte
Hersenen afbeelding Joost Swarte

Algemene informatie

In samen­wer­king met New Pack Inclusion Creators en een groeiende groep partners werken we samen om de Schuur voor een zo groot mogelijke groep mensen toegan­ke­lijk te maken. Een tof en spannend traject waarin we zeker nog lerend zijn. Mocht je punten van aandacht of suggesties hebben om de Schuur nog inclusiever te maken laat het ons dan weten via informatie@schuur.​nl

Tickets

Wil je naar een voor­stel­ling die toegan­ke­lijk is gemaakt? Meld je dan aan voor de voor­stel­ling door een mail te sturen naar kaartverkoop@​schuur.​nl. Geef in deze mail aan naar welke voor­stel­ling je wil en dat je gebruik wil maken van de aangeboden dienst die bij deze voor­stel­ling hoort. Indien je andere wensen hebt, kun je dit ook aangeven.

Helpende Hand tickets

Voor sommige mensen is een bezoek aan de Schuur alleen mogelijk in gezelschap van een letterlijke Helpende Hand.

Wij bieden de moge­lijk­heid om een gratis ticket te reserveren voor deze zeer gewaar­deerde Helpende Hand die meekomt naar de Schuur. Dit is om ervoor te zorgen dat iedereen kan genieten van een voor­stel­ling met hulp op maat. Het kopen van kaarten voor ons (toegan­ke­lijke) programma kan op een eenvoudig manier: 

E‑mail: Stuur een mail naar kaartverkoop@​schuur.​nl om tickets te reserveren. Vermeld in de e‑mail duidelijk dat je een beperking hebt en geef aan dat je ook een gratis Helpende Hand ticket wilt reserveren. Zorg ervoor dat in de mail het volgende staat: de datum van de voor­stel­ling, de titel van de voor­stel­ling, het aantal personen dat komt en de NAW-gegevens van de persoon die de reservering maakt. Ons reser­ve­rings­team zal het verzoek zo snel mogelijk verwerken en een bevestiging sturen.

Het is eventueel ook mogelijk om telefonisch tickets te reserveren. Onze publieks­ser­vi­ce­me­de­wer­kers helpen graag verder. 

Belangrijke informatie:

  • Het gratis ticket voor de Helpende Hand is uitsluitend beschikbaar wanneer de persoon met een beperking het theater bezoekt.
  • Het is aan te raden om tijdig te reserveren, om de beschik­baar­heid van geschikte plaatsen te kunnen garanderen.
  • Bij het theater zijn er diverse voor­zie­ningen om het bezoek voor mensen met een beperking zo aangenaam mogelijk te maken, zoals rolstoel­toe­gan­ke­lijke ingangen en toiletten.

Wij hopen dat deze service bijdraagt aan een fijne ervaring voor iedereen. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of om tickets te reserveren.

Bereik­baar­heid van ons gebouw 

De Schuur ligt midden in het centrum van Haarlem, parkeren of afzetten voor de deur is hierdoor geen moge­lijk­heid. De meeste taxi’s hebben wel een pasje om de binnenstad in te kunnen rijden. GPK-houders parkeren op straat gratis op de speciale parkeer­plaatsen voor gehan­di­capten én op alle betaalde parkeer­plaatsen in de stad. 

Mocht je met de auto afgezet worden en daarna begeleiding nodig hebben om bij de Schuur te komen dan helpen we hier graag bij. Stuur ons enkele dagen voorafgaand aan je bezoek een mailtje op informatie@schuur.​nl zodat we hier een afspraak over kunnen maken.

Dove en slecht­ho­rende mensen

Bij sommige voor­stel­lingen (zie onder) zetten wij een Nederlandse gebarentolk en/​of boven­ti­te­ling in om deze geschikt te maken voor onze dove en slecht­ho­rende bezoekers. 

Ringleiding

Voor slecht­ho­rende mensen is er in de thea­ter­zalen een ringleiding aanwezig, deze is bij de servi­ce­balie te verkrijgen. Wij vragen hiervoor € 10,- borg of een geldig legi­ti­ma­tie­be­wijs dan wel OV-pas. De ringleiding kan met behulp van een lus gekoppeld worden aan een gehoor­ap­pa­raat maar wij kunnen ook een koptelefoon aanbieden. Let op: wij beschikken over 5 ring­lei­dingen. Wil je een ringleiding reserveren, mail dan enkele dagen voor je bezoek naar kaartverkoop@​schuur.​nl.

Onze ringleiding ondersteunt gehoor­ap­pa­raten met een T‑stand”. Heeft uw gehoor­ap­pa­raat geen T‑stand? Dan kunnen we u een koptelefoon aanbieden.

Blinde en slecht­ziende mensen 

Bij sommige thea­ter­voor­stel­lingen verzorgen wij audio­de­scriptie; een audio­be­schrij­ving door een blindentolk. Via een koptelefoon hoor je de beschrij­ving wat er op het toneel te zien is, wat de acteurs doen en hoe het decor eruit ziet. De Schuur vertoont, indien beschikbaar, films voor blinde en slecht­ziende mensen met audio­de­scriptie via de Earcatch (voorheen Watson) app. Op de website van Earcatch staan de films waarbij audio­de­scriptie beschikbaar is: www​.earcatch​.nl

Rolstoelgebruikers

Rolstoelgebruikers

Al onze zalen hebben rolstoel­plaatsen en zijn met een lift bereikbaar. De lift entree is 90 cm breed en de maximale capaciteit is 1000 kg. Op de begane grond is een inva­li­den­toilet aanwezig. Mail naar kaartverkoop@​schuur.​nl om rolstoel­plaatsen te reserveren.

De laatste films- en theatertips wekelijks in je mailbox?

Stuur mij wekelijks theater- en filmtips.